19 d’octubre del 2014

Professors "relaxats"? En defensa de l'ensenyament públic.

Educar és una tasca col·lectiva (compartida per la societat,  la família,  l'escola i tots i cadascun dels ciutadans). És una responsabilitat en la qual no s'hi val delegar o eludir el compromís. Tots som agents educadors i en la interacció diària de factors múltiples i diversos és on radica l'educació dels individus que formen i conformen la societat (o les societats, en plural, si volem ser més exactes).
Jo, que sóc professora i, per tant, formo part del món "educatiu", sempre he recelat d'aquesta etiqueta com a distintiu professional. Sóc educadora, sí, en tant que sóc mare, ciutadana, adulta,veïna... però no em va agradar, per exemple, quan anys enrere el departament d'Ensenyament va adoptar el nom de departament d'Educació. Per què? Ras i curt: entenc la voluntat integradora del concepte -que permetia que se sentissin acollits sota el mateix paraigua molts professionals de l'entorn educatiu més enllà del professorat estricte o "convencional"- però és una idea perniciosa; si ja hi ha professionals que eduquen, què fan els pares, la família, l'entorn...? Jo prefereixo que em diguin ensenyant, simplement. I no és poc! No hi ha ensenyament sense aprenentatge, sense vocació, sense interacció, sense patiment... Sí: patiment! Perquè quan creus en la teva feina i en la responsabilitat enorme que implica, pateixes cada minut de classe que fas, i també els molts que no fas. No hi ha relaxació possible. Mai. Pots arribar a disfrutar-ho, a trobar motivacions sota les pedres, a rebre com un regal els progressos més ínfims o una mostra de gratitud casual i senzilla. Evidentment l'experiència t'ensenya a posar distància dels problemes que vius o intueixes a les aules i/o fora d'elles. Per salut mental (i, fins i tot, física!). L'empatia és bona i necessària, però identificar-se amb els problemes i endur-se'ls posats cap a casa pot arribar a ser corrosiu, nociu... Només el temps ens ho ensenya i, de fet, per sort o per desgràcia, mai no n'aprenem del tot. El temps ens ajuda a conviure amb aquesta realitat. A les aules dels centres d'ensenyament públics, òbviament, no vivim un món ideal. No tenim alumnes perfectes ni recursos enlluernadors. No hi ha estabilitat, ni confiança, ni autoritat. No tenim un sistema òptim -ni cap possibilitat de res que s'hi assembli-, ni professors fora de sèrie . O potser sí. Potser és ple de petits herois, moltíssims professionals encara prou motivats que s'escarrassen per tirar endavant malgrat tot. Gent que lluita per ajudar a formar ciutadans que toquin de peus a terra en un món real, tangible, divers i complex. A l'ensenyament públic no hi ha, òbviament, ni temps ni espai per a relaxar-se. Com tampoc no hi ha clients. Hi ha ciutadans als quals s'han d'oferir possibilitats i oportunitats. 
Evidentment, al món hi ha lloc per a escoles elitistes que venen serveis, distinció i pedigrí. Però jo crec en l'ensenyament públic perquè és el que ofereix més eines per a viure en el món real. I no m'agrada veure com es vol promocionar un centre privat carregant els neulers contra el professorat "relaxat" de l'escola pública. Prou castigats que estem! Al marge que, com en qualsevol col·lectiu més o menys nombrós, també a l'ensenyament hi ha "professionals" d'implicació dubtosa o de vocació nul·la. Però això ja són figues d'un altre paner.
Jo no vull clients. M'estimo més un model d'ensenyament en què fem escola plegats i en el qual interactuem, siguem crítics i acceptem que cal aprendre cada dia, sense treva, per no deixar de millorar. Un entorn on no se'ns fiscalitzi constantment, on no se'ns menystingui; un sistema on no correm el risc de convertir-nos ens simples mercenaris abocats a vendre un producte com l'ensenyament amb un màrqueting desmesurat. Mantenir un sistema participatiu, autocrític, obert no ha de passar per fer dels centres educatius una fira on el marxandatge pesi més que els valors i l'enlluernament causat per la forma ens impedeixi veure el fons.

Que vagi de gust!

13 d’octubre del 2014

Gratitud

Gairebé un mes sense escriure ni una trista ratlla al meu bloc. Així no acabaré d'arribar a les 20.000 visites... Però tant se val: de vegades vius la vida, i altres vegades, simplement, l'escrius.
No és que un mes no m'hagi donat teca de sobres per posar fil a l'agulla i enfilar reflexions ben diverses. La realitat ens dóna prou i de sobres per anar-hi sucant pa (crisis de tota mena: de control, de gestió, de comunicació; disputes inacabables sobre legalitat/s; esperances en vies de ser decebudes; anècdotes de tots colors a la feina -que és de tot, menys avorrida!- ). Potser el fet és que tot això ja em depassa.

A vegades només cal un petit esperó. I avui he sentit la punxada necessària per abocar pensaments al teclat. Un fet simple i, aparentment, poc transcendent: ras i curt, m'han donat les gràcies! I m'ha commogut. M'ha emocionat saber que el gest simple d'escoltar un adolescent desesperat i sense rumb a punt de llençar per la borda els estudis i de dir-li "tu pots! Compta amb mi" va servir-li fa uns mesos per mantenir-se a flot i per començar a tenir un horitzó més clar. La seva gratitud sincera m'ha corroborat el sentit de la feina que fem els professors, mestres i pedagogs en general. En la nostra tasca és bàsic escoltar per poder parlar, aprendre per poder ensenyar, sentir per poder transmetre. No és fàcil: no tenim decàlegs infalibles i, a més, tractem amb material altament sensible. I nosaltres mateixos, de fet, també som material delicat. És dur. Topem moltes vegades (massa!) amb els murs de l'administració, de la societat, de famílies, d'individus; topem amb la negligència d'uns i amb la fiscalització d'altres. Però petits gestos com el d'en Nil ajuden a tirar endavant. Perquè, al cap i a la fi, crec, el més important és que contribuïm humilment a preparar ciutadans per al trànsit que és la vida.

Gràcies a tu!


14 de setembre del 2014

15 de setembre: pessigolles a l'estómac.

Demà comença el curs per a milers d'escolars (i  famílies!). Alguns, sobretot els més petits, esperen amb candeletes el moment de retrobar  els companys i/o els llibres; altres -no ens enganyem- ho veuen venir mandrosament o ho senten directament com una amenaça indefugible. Els mestres i professors ja fa dies que escalfem motors i els preparem el terreny perquè la rebuda no sigui un mer tràmit després del punt i apart forçat de l'estiu. I intentarem ser còmplices de les famílies, especialment, per tal que aquells que comencen demà la secundària plens d'incerteses i expectatives -en Roger, el meu fill, demà serà un d'aquests- no trobin massa fort el salt de paràgraf.
I, com que la història es repeteix tossudament, tornaran siusplau per força a les aules alumnes perduts, responsables, desmotivats, estudiosos, il·lusionats, patidors, insuportables, modèlics, discrets o que, per bé o per mal, es fan notar. I reprendrem o encetarem centenars de reptes que ens empenyeran endavant, amb les famílies de costat o, millor encara, liderant el procés.
Sentirem, uns i altres, pessigolles a l'estómac; compartirem torbament i desfici a parts iguals (voler i doler!), com si ens esperés una primera cita  i ens paralitzés l'angoixa de la imperícia. De fet, per a molts serà , certament, una primera cita. I, encara que uns i altres ens fem els desmenjats com si no ens hi anés res, fins i tot els més experimentats volem fer bona impressió. Per això aquest vespre prepararem la bossa amb cert neguit per por de no oblidar-nos de posar-hi res: motivació, confiança, delit, molts dubtes i, sobretot, il·lusió per aprendre cada dia. No importa la dosi, però és bàsic que mai no n'hi falti. 

BON INICI DE CURS!

10 de setembre del 2014

A Figueres no hi ha Mirinda (però hi ha altres coses)

Curs nou, tramuntanada nova... 
(I com que fa uns dies en Luismi em deia que no tramuntanejo gaire, doncs au: va per tu!)

No, amic Luismi: per aquestes contrades no en tenim, de Mirinda! Fa anys que se n'ha perdut la mena. Així que pots continuar eixamplant aquest deute pendent que (sospito) tens amb uns quants centenars de conciutadans ben confiat que, si més no a curt termini, no ens el podràs pagar. Alguns acceptaríem qualsevol succedani amb tal d'alliberar-te del pes del deute, però si així ja dorms tranquil... ¡Tú sí que sabes!

En aquesta"ciutat" amb els fums pujats (orgullosa del seu títol), però tan plena de virtuts i de defectes com qualsevol altra, tenim moltes altres coses. A la nostra ciutat florida (llegeixis en els dos sentits de la paraula) no hi ha Mirinda, però ens ofereix moltes altres coses: algunes, prou excepcionals, són inherents a la ciutat; d'altres, per bé o per mal, són factors comuns amb moltes altres vil·les i ens fan ben poc originals. Ja se sap: no podríem ser qui som i com som si obviéssim la tramuntana o si oblidéssim que la proximitat de la frontera ens ha fet terra de pas i d'acollida a parts iguals i ens ha anat transfigurant des de sempre. Però mantenim ben viu encara aquell sentit de l'humor, entre la ironia, el tantsemenfotisme i el causticisme, que fa de mal entendre enllà de l'Empordà. 

Sospito que és aquest nostre tarannà, que ens fa semblar una mica de tornada de tot, el que explica que siguem capaços de conviure en una ciutat plena de "regalets" (gentilesa d'amos de mascota poc cívics), rates, ferums variades i "distraccions" acústiques de tota mena. O és això, o bé l'aroma de marihuana que ens empudega de gratis l'aire ens està començant a afectar massa. 

Salut!


I, a falta de Mirindes,  Mirindas asesinas


4 de setembre del 2014

Bye, bye?

Adéu, vacances! Aquest any us he viscut intensament.
Els comiats sempre són difícils, així que miraré de no allargar-ho massa: bon vent i barca nova! De fet, vaig a deshora: ja fa uns dies que ens hem deixat, encara que estem en aquell punt del voler i doler. 
Ja se sap que els primers dies després de les vacances tendeixen a ser costeruts i mandrosos perquè ens recreem massa, potser, en el record del que deixem enrere i ens fa por afrontar de nou la rutina. Però la memòria del que hem viscut pot ser un bon bàlsam. Qui no es consola és perquè no vol. Així que no seré tan ruca de lamentar que s'hagin acabat les vacances i perdre de vista tot el que he viscut i gaudit en les setmanes de (suposada) desconnexió: totes les pàgines llegides i rellegides, les passejades, les converses, els àpats sense cronometrar el temps, els retrobraments, les descobertes, els petits reptes... les hores passades posant ordre, fent endreça, pintant, planificant... Res gaire diferent del que intento fer estones durant la resta de l'any, però tot viscut amb més temps i intensitat.
Segur que, ben mirat, és millor dir: "Tornem-hi", que no pas recrear-nos en l'adéu mentre ens llepem unes ferides que no existeixen.
Així doncs, obro de nou la paradeta! I  miraré d'anar-hi abocant gènere nou cada setmana.