10 d’abril del 2024

Reminiscències

En Joan llegeix en veu alta, àvidament, totes les lletres que troba. Tant li fa si estan del dret o del revés. I va confegint ràpidament paraules que ja no li diuen gaire res. Una estona abans s'entretenia a la finestra amb la mirada clavada a un horitzó que se li desdibuixa des de fa dies. Mentre assenyalava algun punt inconcret parlava amb vehemència i gestos ferms de projectes indefinits i indefinibles. Als seus designis difusos sempre hi ha recs o canals, parets o obres a mig fer, i aigua. A vegades també hi ha reminiscències d'alguna aula. Poca cosa més en podem rescatar. 

Parla molt, però ja no diu gaire res. Tot i això, manté la picardia i encara és capaç de picar l'ullet i respondre amb evasives, llocs comuns o altres preguntes quan se li fan preguntes que ja no troben resposta en el seu cervell desendreçat. Fa bondat només a mitges. I no li fa res de reconèixer-ho quan li pregunto. Perquè en algun racó del seu cap a les fosques encara s'hi encén, de tant en tant, una bombeta petita.

Menja amb fruïció i un posat de nen entremaliat que fa una malifeta els petits caramels d'eucaliptus que la mare li dona quan el visita. Alguna vegada se'ls treu de la boca per ensenyar-nos meravellat com es van fent petits a cada llepada. No li trauran pas la gana: no sap si ha esmorzat o si és hora de dinar o sopar.

Me'l miro amb tendresa i m'adono que li he fet més petons en un any que en tota la meva vida. I que ell, me'ls torna en la mateixa mesura, sense fer-se pregar gens ni mica: un a cada galta sempre. Tant és si em posa nom o no. Encara hi soc.

Sento que està agraït perquè l'hem vingut a veure, encara que moltes vegades ens vulgui aviar quan fa poc que hi som, ansiós de rodar al seu aire pels passadissos que l'acullen i on es perd, dia sí, dia també. 

I me'n vaig sense mirar gaire enrere perquè em dol veure com el pare, abans ferm i decidit, es va fent petit, petit, mentre es desdibuixa entre el ser i el no ser.





6 comentaris:

Meritxell Sánchez ha dit...

Quan som petits necessitem de l'atenció i de l'amor dels altres, no ens podem valdre per nosaltres mateixos. Quan som grans, moltes vegades també. La vida ens ensenya que ens necessitem els uns als altres, i que l'amor que ens tenim supera qualsevol obstacle. El meu avi tampoc em coneixia, però em despertava una tendresa infinita que no sabia que tenia. Un text molt bonic, Àngels.

Anònim ha dit...

Al seu costat fins al final. No deixis de fer-li petons.

M. Àngels Vila Safont ha dit...

No ho faré: ho necessita ell i ho necessito jo. Una abraçada!

M. Àngels Vila Safont ha dit...

Gràcies, Meritxell!

Anònim ha dit...

Magnífic, Àngels; ara em podré imaginar el bonhomiós Joan d'ara, sempre present a Atenea i disposat a parlar amb els amics. Agraeixo la teva sensibilitat...

Anònim ha dit...

❤️