10 d’abril del 2013

Disset... i una mica més (Un comentari a propòsit de la meva carta al DdG)


Un amic del món virtual del FB em deia a propòsit de la meva carta al diari que en el sector privat les coses pel que fa a les condicions laborals no estan pas millor que en el meu gremi i no li semblava bé que em queixés de la minva d'ingressos i de l'augment d'hores de treball. Prou que ho sé que tots hem de treballar més per guanyar menys! I això en els casos en què encara tenim la sort de treballar! Òbviament, les coses han canviat, i molt, i difícilment hi haurà punt de retorn perquè vivíem en una bombolla i, si alguna cosa hem après, és que ja res no és per sempre...
Jo també conec el pa que s'hi dóna en el sector privat on, fins i tot les empreses que continuen guanyant, aprofiten el context per escanyar més i més els treballadors. La reforma laboral ha donat llum verda a molts despropòsits i abusos. En el sector comercial, per exemple, els objectius de vendes preveuen creixements inassolibles en un moment de contenció obligada de la despesa i, com que no es compleixen, es trasllada tota la pressió als treballadors que donen la cara al carrer que, òbviament, deixen de guanyar la part variable del seu sou en benefici de l'empresa (això és típic de les multinacionals, però no només). Parlo només d'un exemple que conec de primera mà. TOTS i TOTES hi hem de posar el coll, és un fet inevitable, i és just. Si us hi fixeu, veureu que en el meu text només faig esment de manera tangencial al tema de les hores i el sou: treballar més per menys ha entrat dins de la normalitat... però els que treballem en el sector públic encara hem de carregar sempre la llosa del "tu rai!" i parar la galta en nom del bé comú. Hi ha massa malentesos pel que fa a certes feines. Hi ha gent que continua creient que a mi em paguen la gasolina o dietes o que troba intolerable que quan me'n vaig a fer unes colònies o una sortida amb els alumnes jo no pagui la sortida, com si la responsabilitat que impliquen aquestes activitats fos nul·la i els professors les visquéssim com una activitat d'oci sense cap implicació! A mi el que m'indigna i em preocupa de veritat és que a l'hora d'establir prioritats, l'educació dels nostres fills, dels ciutadans d'aquest país, no estigui al capdavant i que els recursos es malgastin sense criteri, perquè ha costat massa anys muntar un sistema educatiu públic en condicions i en quatre dies se'ns està desvallestant tot. I això, no ho oblidem, repercuteix negativament en les perspectives de futur de la majoria de la societat.